Stimulation of Cognitive Abilities of 5-6 Year Old Children through Ecoprint Activities

  • Indhira Syanna Amalia Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Rista Sundari Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
Keywords: Stimulation, Cognitive,Ecoprint, Early Childhood.

Abstract

This study aims to explore the stimulation of cognitive abilities of children aged 5-6 years through ecoprint activities at Himawari Ngaliyan Semarang Kindergarten. The background of the study shows that children's cognitive development at an early age is crucial for long-term learning success. Ecoprint activities, which involve multisensory experiences with natural materials, are given optimal facts to stimulate children's cognitive abilities, especially the introduction of models, problem solving and classification. This research uses a qualitative method through a case study approach, which links documentation, questions and answers and observations. This lesson displays ecoprint activities are able to stimulate early childhood cognition. This activity provides a fun and meaningful learning experience, and encourages children to be more familiar with the surrounding environment. Thus, the integration of ecoprint activities in the early childhood education curriculum is highly recommended.

References

Aini, N., I., A. H. S., K, H., & Nafsiah, A. (2022). PELATIHAN PEMBENTUKAN ECOPRINT DITOTE BAG DI PERUMAHAN TERANG BULAN UTAMA MALANG. Jurnal Pengabdian Graha, 4(2), 110. https://Idoi.org/10.17977/um078v4i22022p110-118
Ainur Rofi’ah, U., Indah Lestari, P. & Maemonah, M., (2023). Filsafat Pembelajaran Anak Usia Dini Dari Wilhelm Fredwrich Froebel. Generasi, 1(01), 24–47. https://dio.org/10.59784/generasi.v1i01.4
Anggraeni, D., & Setiawan, H. (2022). Pengimplementasian aktivitas ecoprint guna mengembangkan keahlian kesadaran serta kognitif lingkup anak berumur 5-6 tahun. Jurnal Anak Pendidikan, 11(1), 78-90. https://doi.org/10.212831/jpa.v11i1.84652
Bastian, A., & Novitasari, Y. (2022). Pembelajaran Anak Usia Dini dari Pandangan Gender. Obsesi Jurnal  : Pendidikan Jurnal Anak Usia Dini, 6(5), 3459–4366. https://doi.org/10.30104/obsesi.v6i5.2639
Damayanti, E., & Nurjanah, S. (2023). Analisis Kendala Implementasi Pembelajaran Berbasis Lingkungan pada Lembaga PAUD di Jawa Tengah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 3215-3230. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.2845
Devi, S. P., Dedih Surana, & Afrianti, N. (2023). Dampak Model Belajar Kooperatif Jenis Picture & Picture Guna Meningkatkan Kognitif Dari Aktivitas Sains Untuk Anak Usia Dini Himpunan B di TK Minhajul Islam Muslim. Conference Bandung Series: Childhood Early Education Teacher, 3(1), 17–24. https://doi.org/10.92313/bcsecte.v3i1.8805
Fitasari, N., & Mustikasari, R. (2023). Peningkatan Kognitif Dari Uji Coba Ringkas Permen Pelangi pada Anak Usia Dini. Jurnal Kumarottama Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 52–63. https://doi.org/10.53977/kumarotama.v3i1.835
Fransiska, F., Sudarto, S., & Adpriyadi, A. (2023). IMPLEMENTASI ECOPRINT MENGGUNAKAN TEKNIK POUNDING PADA FASE FONDASI (5-6 TAHUN) DI TK SANTA MARIA SINTANG. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 594–611. https://doi.org/10.31932/jpdp.v9i2.2864
Hasnawati, S., & Anggraini, D. (2021). Pengimplementasian Cara Steam Ecoprint Untuk Belajar Seni Dalam Mengembangkan Ketrampilan Penanganan Permasalahan. Jurnal Belajar & Pendidikan Seni, 6(1), 45-56. DOI: https://doi.org/10.23436/jpps.v6i1.112
Herlina, M. S., Dartono, F. A., & Setyawan. (2018). Pengeksplorasian Eco Printing Pada Barang Fashion Sustainable. 15(02), 118–130.
Hidayat, R. (2021). Belajar Dengan Basis Proyek Serta Dampaknya Pada Kesanggupan Berfikir Kritis Anak Berumur 5–6 tahun. Jurnal Pendidikan Obsesi Anak Usia Dini, 5(2), 1231–1245. https://doi.org/10.244004/obsesi.v5i1.626
Hilmawati, H., Aminuddin, Iskandar, Y. & I., Jaman, U. B., (2023). Pengeskpresian Seni Ramah Lingkungan: Berkreasi, Berkarya serta Belajar (B3) Dari Cara Ecoprint Dengan Anak Desa Cimaja Kec Cikakak. Journal Eastasouth of Community Impactive Services, 2(01), 32–39. https://doi.org/10.54712/ejimcs.v2i01.158
Merdekasari, A. (2022). Pengembangan Pembentukan Ecoprint Untuk Anak Terpapar Covid 19 di Desa Legokulon Krajan Kasreman Ngawi. Abdikarya Jurnal Pembangunan, 1(1), 42–52. https://doi.org/10.76627/jap.v1i1.4855
Mudjiarahardjo. (2017). Kajian Studi Kualitatif: Rangkaian & Model. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Mukminin, A. (2020). Teknik Kajian Kualitatif Sektor Pendidikan: implementasi & bentuk. Pendidikan: Jurnal Kajian, Pengembangan & Teori,, 5(7), 953-947. https://doi.org/10.15377/jptpp.v5i7.13716
Mulyasa, E. (2019). "Teknik Pengawasan Serta Belajar PAUD." Obsesi Jurnal: Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 12-24.
Munawaroh, H., & Kristanto, M. (2022). Keterbatasan Alat dan Bahan dalam Pembelajaran: Tantangan dalam Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 178-192. https://doi.org/10.21831/jpa.v11i2.47985
Moleong, L. J. (2018). Teknik Studi Kualitatif (Inovasi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Piaget, J., & Inhelder, B. (2019). Psikologi anak (tafsiran). Jakarta: Pustaka Gramedia Utama.
Pratiwi, S. (2022). Efesiensi Belajar Multisensori Dengan Basis Alam Untuk Mengembangkan Keahlian Kognitif Anak Berumur 4–6 tahun. Obsesi Jurnal: Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1578–1590. https://doi.org/10.23004/obsesi.v5i1.626
Putri, S. U., & Anmbia, N. N. (2023). PENGIMPLEMENTASIAN TEKNIK KEAHLIAN TAHAPAN SAINS GUNA MENINGKATKAN KOGNITIF ANAK USIA DINI. Early Research in Education Parenting and Childhood, 4(1). https://doi.org/10.156509/recep.v4i1.58203
Purnomo, E., & Winarni, S. (2022). Cara Bundling Ecoprint: Studi Pengembangan Kognitif Untuk Belajar Seni Rupa. Jurnal Seni Pendidikan Indonesia, 18(2), 112-124. DOI: https://doi.org/10.23531/jpsi.v18i2.48977
Rahmawati, A., & Supriyanto, D. (2023). Mengembangkan Model Sains & Matematika Dari Aktivitas Ecoprint Untuk Anak Berumur 5–6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 201–215. https://doi.org/10.53502/twd.v5i1.120.
Rohmat, R. (2017). PENDIDIKAN MANAJEMEN ANAK USIA DINI. YINYANG: Studi Jurnal Gender, Anak and Islam, 12(2), 299–425. https://doi.org/10.325090/yinyang.v12i2.2017.pp299-325
Santrock, J. W. (2018). Pengembangan anak (edisi 13). Jakarta: Erlangga.
Sari, D. C., & Muthmainnah, M. (2023). Pengimplementasian Proyek Penangguhan Profil Belajar Pancasila Dari Aktivitas Membatik Ecoprint. Obsesi  Jurnal: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6005–6016. https://doi.org/10.354004/obsesi.v7i5.5266
Sholikhah, R., Widowati, W., & Nurmasitah, S. (2021). PELATIHAN PEMBENTUKAN ECOPRINT TERHADAP IBU PKK DI KEL GUNUNGPATI KOTA SEMARANG. Fashion Education of Fashion Journal, 10(2), 81–85. https://doi.org/10.154394/ffej.v10i2.50612
Sugiyono. (2018). Teknik Studi Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Susilawati, I., Suharjo, I., & Setyaningsih, P. W. (2022). Pengembangan Ecoprint Di SLB Gamping Muhammadiyah. JURNAL; BUDIMAS PENGABDIAN MASYARAKAT, 4(2). https://doi.org/10.28440/budimas.v4i2.6361
Sulismawati, N., Astini, B. N., Suarta, I. N. & Rachmayani, I., (2023). Efektivitas cara ecoprint dalam mengembangkan keahlian berpikir logis anak berumur 5-6 tahun di TK Dasan Edelweiss Cermen. Pendas: Kajian Pendidikan Dasar Ilmiah, 8(3), 3856-3964. https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10805
Susanto, A. (2017). Pendidikan anak usia dini: Teori & Model. Jakarta: Bumi Aksara.
Suyadi. (2017). "Manajemen PAUD: Mendirikan, Mengelola dan Mengembangkan PAUD." Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 131-149.
Valentina Dewi, E. R., Hibana, H., & Ali, M. (2023). Dampak Pemakaian Media Parts Loose pada Pengembangan kognitif Anak Usia Dini. Obsesi Jurnal  : Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 267–282. https://doi.org/10.36404/obsesi.v7i1.3451
Veronica, N. (2018). Permainan Pengembangan Kognitif serta Edukatif Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Pendidikan Serta Pembelajaran Anak Usia Dini, 4(2), 49. https://doi.org/10.46651/pedagogi.v4i2.1939
Wiraguna, S., Rianto Widjaja, R. & Purwanto, L. M. F., (2024). Teknik Studi Kualitatif di Zaman Transformasi Qualitative Digital Methods Research. Arsitekta : Jurnal Kota Berkesinambungan & Arsitektur, 6(01), 46–60. https://doi.org/10.45770/arsitekta.v6i01.524
Wulandari, R. (2023). Pengembangan kognitif anak usia dini: Pandangan neurosains serta pengimplementasinya untuk belajar. Journal Indonesian of Childhood Early Studies Education, 12(1), 23–36. https://doi.org/10.35604/ijeces.v12i1.120.
Published
2025-06-29
How to Cite
Amalia, I., & Sundari, R. (2025, June 29). Stimulation of Cognitive Abilities of 5-6 Year Old Children through Ecoprint Activities. Al Hikmah Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 9(1), 73-85. https://doi.org/https://doi.org/10.35896/ijecie.v9i1.971
Section
Articles