Parents' Habits in Instilling Empathy Behaviors in Children Aged 4-6 Years
Abstract
This research discusses the importance of the role of parents in instilling values of empathy and helping behavior in children from an early age through habits formed in the family environment. The aim of this research is to understand how parental involvement affects the development of children's empathy in daily life. The research was conducted using a qualitative approach with a case study method, employing data collection techniques such as observation, interviews, and documentation. The results show that the research subjects, Ananda M and X, have a high level of empathy, especially in helping behavior. This is influenced by the habits and role models consistently provided by parents at home. The discussion of the results indicates that a warm, emotionally supportive family environment that provides real examples of empathetic behavior plays a crucial role in shaping a child's caring and loving character.
References
Fitriyana, R., Vira Zwagery, R., & Safitri, J. (2019). PERBEDAAN PERILAKU MENOLONG PADA ANAK USIA DINI YANG DIBERIKAN CERITA MORAL YANG MENEKANKAN EMOSI NEGATIF PENGAMAT DENGAN CERITA NONMORAL DI PAUD IDAMAN BANJARBARU. In Jurnal Kognisia (Vol. 2, Issue 2). https://doi.org/10.20527/jk.v2i2.1672
Hikmah, Hapidin, & Aulia, S. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Interaktif Untuk Mengajarkan Perilaku Empati Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Nusantara Journal of Multidisciplinary Science, 1(4). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.792
Lusiyana, W. O., Sadif, R. S., & Susanti, S. M. (2021). PERAN LINGKUNGAN KELUARGA DALAM MEMBENTUK PERILAKU PROSOSIAL ANAK USIA DINI DI KELURAHAN LAKAMBAU KECAMATAN BATAUGA KABUPATEN BUTON SELATAN. Jurnal Lentera Anak, 2(2), 61–75.
Maranatha, J. R., & Putri, D. I. H. (2021). Empati Anak Usia Dini: Pengaruh Penggunaan Video Animasi dan Big Book di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1991–1999. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1881
Marintan Marintan, D., & Priyanti, N. Y. (2022). Pengaruh Pola Asuh Demokratis terhadap Keterampilan Sikap Toleransi Anak Usia 5-6 Tahun di TK. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5331–5341. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.3114
Ningsih, E. P. (2021). Peran Interaksi Sosial dalam Pengembangan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini: Studi Kasus di Taman Kanak-Kanak. https://doi.org/10.62872/tpvbw823
Nugraha, D., Apriliya, S., & Veronica, R. K. (2017). KEMAMPUAN EMPATI ANAK USIA DINI (D. Nugraha, S. Apriliya, & R. K. Veronicha, Trans.). Jurnal PAUD Agapedia, 1(1), 30–39.
Nurhayati, I., Kurniasih, N., Susansi, S., & Hidayat, Y. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN METODE PEMBIASAAN TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER DISIPLIN ANAK DI PAUD SARTIKA ASIH KABUPATEN CIAMIS, JAWA BARAT. Al - Ihsan : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 45–60. https://doi.org/https://doi.org/10.69552/alihsan.v5i1.2561
Rahmawati, S. (2020). PENERAPAN METODE PEMBIASAAN ORANGTUA DALAM MENGEMBANGKAN EMPATI PADA DUA ANAK USIA 5-6 TAHUN. E - Journal Mahasiswa PG PAUD Universitas Yogyakarta, 9(2), 123–134.
Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 100. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4501
Ratna Sari Hutasuhut, A. (2020). Analisis Pengaruh Film Nussa dan Rara terhadap Empati Anak Usia Dini di Kota Padang (A. R. S. Hutasuhut & Yaswinda, Trans.). Jurnal Pendidikanm Tambusai, 4(2), 1237–1246.
Salsabila, A. T., Astuti, D. Y., Hafidah, R., Nurjanah, N. E., & Jumiatmoko. (2021). Pengaruh Storytelling dalam Meningkatkan Kemampuan Empati Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(2), 164–171.
Santosa, L. W., & Nurcahyani, I. (2019, July 18). Kurang bisa berempati, salah satu ciri pelaku perundungan. ANTARA : Kantor Berita Indonesia.
Sholeha, E., & Widiyastuti, A. (2021). Membangun dan melatih karakter disiplin dan rasa empati pada anak usia dini di TKIT Yapidh. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 5221–5227.
Sulist, E. (2017). Warisan Untuk Anakku. Elex Media Komputindo.
Suryowati, E. (2024, October 17). Mengkhawatirkan, Kasus Kekerasan di Sekolah Terus Meningkat, per Oktober 2024 Sudah Lampaui Rekor 2023. JPPI : Jaringan Pemantauan Pendidikan Indonesia.
Syafitri, S. M. (2020). Menumbuhkan Empati Dan Perilaku Prososial Terhadap Anak Usia Dini Dalam Menanggapi Pelajaran Isu Dunia Nyata. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 12(2), 140. https://doi.org/10.26418/jvip.v12i2.34049
Ulfa, M., Husniah, W. O., & Sofyan, S. (2022). Modelling Simbolik Untuk Meningkatkan Sikap Empati Siswa. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 8(4), 902–912. https://doi.org/10.35326/pencerah.v8i4.2544
Webster, M. (2003). Merriam webster’s collegiate dictionary. Massachusetts Marriam Webster Incoporated

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.