THE ROLE OF EDUCATORS IN IMPROVING THE NUTRITIONAL KNOWLEDGE OF EARLY CHILDHOOD AT TK MUSLIMAT NU PAMEKASAN
Abstract
Early childhood nutrition education is essential to support their optimal growth and development. Good nutrition knowledge in children can prevent various health problems such as stunting and obesity. However, despite the abundance of literature emphasizing the importance of nutrition education in children, practices on the ground often do not align with theory, especially at the early childhood education level. Many children are still exposed to unhealthy eating habits due to a lack of understanding about nutrition. This study aims to identify the role of educators in improving early childhood nutrition knowledge at Muslimat NU Pamekasan Kindergarten. The method used was a descriptive qualitative approach with in-depth interviews with educators, parents, and school managers, as well as observation of activities at school. The main findings of this study show that educators have an important role in introducing the concept of balanced nutrition through activities such as eating together, providing nutritious food, and nutrition counseling. However, challenges such as low parental awareness, limited economic conditions, and unhealthy snacking habits outside of school are inhibiting factors. Improving children's nutritional knowledge requires collaboration between educators, parents and the surrounding environment to create a sustainable healthy lifestyle
References
Djamarah, S. B. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Fadil Oenzil. (2014). Hubungan Dengan Status Gizi Dengan Status Sosial Ekonomi Kelurga. Jurnal Kesehatan Andalas, 3(2).
Hartini, V. (2020). Program Penerapan Pola Hidup Sehat Bagi Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Sarapan Bergizi Di Paud It Nur’athifah Di Kota Manna. Thesis, IAIN Bengkulu.
Hertina, M. (2020). Peran Guru sebagai Fasilitator bagi Siswa Kelas I di SD Negeri 53 Bengkulu Selatan.
Irjus indrawan, W. N. (2020). Guru Sebagai Agen Perubahan. Jawa Tengah: Lakeisha.
Khairizka, D. (2018). Edukasi Gizi Seimbang Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Abdimas, 5(1).
Laras Sitoayu. (2020). Makan Bergizi Dan Hidup Penuh Prestasi. Jurnal Abdimas, 6(2).
Mekarisce, A. A. (2020). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat, 12(3), 146.
Novianti, E., Firmansyah, Y., & Susanto, E. (2020). Peran guru PPKn sebagai evaluator dalam meningkatkan disiplin belajar siswa. CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(2), 127–131.
Permendiknas No.58 tentang sistem Pendidikan Nasional. (2009). Permendiknas No.58.
Pontes C. B, Pratas E, Novo A, Domingues B, Miguens R, D. S. S. (2022). Nutrition Education Intervention to Promote Nutrition Knowledge in Preschool Children at District of Leiria, Portugal. Curr Res Nutr Food Sci, 10(3). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12944/CRNFSJ.10.3.24
Proverawati, A. (2017). Obesitas Dan Gangguan Perilaku Makan Pada Remaja Yogyakarta. Nuha Medika.
Putri S Maya. (2015). hubungan antara riwayat penyakit infeksi dengan status gizi pada anak balita. Jurnal E-Biomedik, 3(2).
Sapa, Steven Alfred B.Vika Saptaria, and V. L. Y. (2020). “Hubungan pengetahuan orang tua mengenai pemilihan jenis makanan pada anak usia sekolah dengan kejadian obesitas di Indonesia. Diss. Universitas Pelita Harapan.
Sardiman A.M. (2008). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Shofiya, S., & Sartika, S. B. (2020). Peran Guru Ipa Smp Sebagai Fasilitator Dalam Kegiatan Belajar Dari Rumah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia, 3(3), 112–125.
Sofiyah. (2022). Peran Guru Dalam Mengenalkan Makanan Bergizi Pada Anak Kelompok B Di Tk RAFIQ EL KHOIERIYAH Ambender Pegantenan Pamekasan.
Supraptini Dan Dwi Hapsari. (2011). Status Gizi Balita Berdasarkan Kondisi Lingkungan Dan Status Ekonomi. Jurnal Ekologi Kesehatan, 10(2).
Susanti, Endang & Kholisokh, N. (2018). Konstruksi Makna Kualitas Hidup Sehat (Studi Fenomena Komunitas Herbalife Klub Sehat Ersanddi Jakarta). Universitas Marcu Buwana Institut Ilmu Sosial Dan Manajemen STIAMI Jurnal Lugas., 2(1).
Syafaruddin, S., Asrul, A., Mesiono, M., Wijaya, C., & Usiono, U. (2016). Inovasi pendidikan: suatu analisis terhadap kebijakan baru pendidikan.
Yulianto, A., Novitasari, M. D., Arimadiyanti, D., & Widayati, W. (2022). Faktor-faktor yang berhubungan dengan kesulitan makan persisten pada anak usia prasekolah. Holistik Jurnal Kesehatan, 16(3), 244–254.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






